Op 12 juli 1957 vermeldt het Friesch Dagblad de opening van een nieuw kantoor van de Coöperatieve Boerenleenbank ‘Nes (WD) & Omstreken’ aan De Buorren in Oosternijkerk. In een uitgebreid artikel beschrijft Piet Gardenier, volgens hem was het zijn eerste pennevrucht in een krant (er zouden vele volgen want hij schreef veel over culturele gebeurtenissen in de Nieuwe Dockumer Courant) over de opening door burgemeester P. Feitsma uit Sliedrecht. Deze burgemeester was in 1920 de eerste voorzitter van de toen nog in Nes residerende financiële instelling.Piet Gardenier beschrijft lyrisch het bankgebouw en de directe omgeving:‘Wanneer men bovendien nog de omgeving van dit bouwwerk in ogenschouw neemt – zoals: de fraai aangelegde tuin, die een geheel vormt met de pastorietuin, daartegenover de oude kerk en, niet te vergeten, de bruine beuk tussen het bankgebouw en de pastorie – komt tot de conclusie, dat deze nieuwe aanwinst voor het dorp Oosternijkerk een vriendelijk en uitnodigend karakter heeft gekregen. Hoewel dit gebouw al langer dan een jaar geleden betrokken is, heeft het Bestuur en de Raad van Toezicht er goed aan gedaan de officiële opening ervan eerst te doen plaatsvinden op j.l. maandag 8 juli, vooral ook omdat de aanleg van de nieuwe weg door Oosternijkerk kortgeleden is klaargekomen.’De receptie die ter gelegenheid van de officiële opening van het bankgebouw werd gehouden in Café Veldzicht in Metslawier. Volgens Piet Gardenier was de belangstelling teleurstellend al waren er vele bloemstukken bezorgd. Tijdens deze receptie in Mitselwier kon eenieder het bankgebouw in Easternijtsjerk bezichtigen en menigeen maakte gebruik van deze gelegenheid.‘Het moet voor het personeel en de kassier van de Bank in die kantoorruimte prettig werken zijn. Wanneer men naar binnen gaat, komt men in een wachthal waar langs de muren houten banken zijn geplaatst. De wandversiering bestaat uit schilderwerken van Jo Rispens uit Nes (WD), die hier exposeert. In deze wachthal zit een rode en een gele deur, die respectievelijk uitkomt op het kantoor en de bestuurskamer. Het kantoor is bijzonder licht, zowel door de kleur als door de twee grote ramen. Het meubilair van deze ruimte is geheel van staal. De bestuurskamer heeft houten meubelen.’ ’s Avonds vond de officiële overdracht van de sleutel plaats waarna er weer in Café Veldzicht een bijeenkomst van genodigden was; vele sprekers voerden daar het woord. ‘De ‘bouwheer’Ir. J.J.M. Vegter uit Leeuwarden, sprak woorden van dank tot de aannemer en de heren J(elle) Walda en B(ote) Kooistra voor het voortreffelijke werk dat zij tijdens de bouw hadden verricht. Door de wegverbetering is de kern van het dorp Oosternijkerk als het ware opengelegd. Vroeger had elke bewoner een eigen terrein, dat hij door behoorlijke omheining beschermde tegen allerlei invloeden van buiten. Nu is dat anders geworden. Het gebouw van de Boerenleenbank heeft zich hierbij aangesloten; door zijn vriendelijk en open karakter beantwoordt het volkomen aan het doel waarvoor het gebouwd is: gereed om eenieder te ontvangen.’
Bewoners van het woongedeelte in het bankgebouw:1956 tot 1965 Gerrit Gardenier1965 tot 1981 Piet Gardenier en vrouw Dicky Klapwijk1982 tot 1992 Sjouke van der GaliënNa september 1993 is het woongedeelte in gebruik als wacht- en spreekkamer voor de huisartsen uit Ternaard. Het kantoorgedeelte blijft dan in gebruik als bankgebouw.
Sinds ??? bewoont Klaas Dijkstra met zijn gezin het gehele voormalige Bankgebouw.