Uitgelichte vensters:

Op 12 juli 1957 vermeldt het Friesch Dagblad de opening van een nieuw kantoor van de Coöperatieve Boerenleenbank ‘Nes (WD) & Omstreken’ aan De Buorren in Oosternijkerk. In een uitgebreid artikel beschrijft Piet Gardenier, volgens hem was het zijn eerste pennevrucht in een krant (er zouden vele volgen want hij schreef veel over culturele gebeurtenissen in de Nieuwe Dockumer Courant) over de opening door burgemeester P. Feitsma uit Sliedrecht. Deze burgemeester was in 1920 de eerste voorzitter van de toen nog in Nes residerende financiële instelling.Piet Gardenier beschrijft lyrisch het bankgebouw en de directe omgeving:‘Wanneer men bovendien nog de omgeving van dit bouwwerk in ogenschouw neemt – zoals: de fraai aangelegde tuin, die een geheel vormt met de pastorietuin, daartegenover de oude kerk en, niet te vergeten, de bruine beuk tussen het bankgebouw en de pastorie – komt tot de conclusie, dat deze nieuwe aanwinst voor het dorp Oosternijkerk een vriendelijk en uitnodigend karakter heeft gekregen. Hoewel dit gebouw al langer dan een jaar geleden betrokken is, heeft het Bestuur en de Raad van Toezicht er goed aan gedaan de officiële opening ervan eerst te doen plaatsvinden op j.l. maandag 8 juli, vooral ook omdat de aanleg van de nieuwe weg door Oosternijkerk kortgeleden is klaargekomen.’De receptie die ter gelegenheid van de officiële opening van het bankgebouw werd gehouden in Café Veldzicht in Metslawier. Volgens Piet Gardenier was de belangstelling teleurstellend al waren er vele bloemstukken bezorgd. Tijdens deze receptie in Mitselwier kon eenieder het bankgebouw in Easternijtsjerk bezichtigen en menigeen maakte gebruik van deze gelegenheid.‘Het moet voor het personeel en de kassier van de Bank in die kantoorruimte prettig werken zijn. Wanneer men naar binnen gaat, komt men in een wachthal waar langs de muren houten banken zijn geplaatst. De wandversiering bestaat uit schilderwerken van Jo Rispens uit Nes (WD), die hier exposeert. In deze wachthal zit een rode en een gele deur, die respectievelijk uitkomt op het kantoor en de bestuurskamer. Het kantoor is bijzonder licht, zowel door de kleur als door de twee grote ramen. Het meubilair van deze ruimte is geheel van staal. De bestuurskamer heeft houten meubelen.’ ’s Avonds vond de officiële overdracht van de sleutel plaats waarna er weer in Café Veldzicht een bijeenkomst van genodigden was; vele sprekers voerden daar het woord. ‘De ‘bouwheer’Ir. J.J.M. Vegter uit Leeuwarden, sprak woorden van dank tot de aannemer en de heren J(elle) Walda en B(ote) Kooistra voor het voortreffelijke werk dat zij tijdens de bouw hadden verricht. Door de wegverbetering is de kern van het dorp Oosternijkerk als het ware opengelegd. Vroeger had elke bewoner een eigen terrein, dat hij door behoorlijke omheining beschermde tegen allerlei invloeden van buiten. Nu is dat anders geworden. Het gebouw van de Boerenleenbank heeft zich hierbij aangesloten; door zijn vriendelijk en open karakter beantwoordt het volkomen aan het doel waarvoor het gebouwd is: gereed om eenieder te ontvangen.’ Bewoners van het woongedeelte in het bankgebouw:1956 tot 1965        Gerrit Gardenier1965 tot 1981        Piet Gardenier en vrouw Dicky Klapwijk1982 tot 1992        Sjouke van der GaliënNa september 1993 is het woongedeelte in gebruik als wacht- en spreekkamer voor de huisartsen uit Ternaard. Het kantoorgedeelte blijft dan in gebruik als bankgebouw. Sinds ??? bewoont Klaas Dijkstra met zijn gezin het gehele voormalige Bankgebouw.

Eind november 1985 is er ineens goed nieuws vanuit de gemeente Dongeradeel: de aanleg van een fietspad van Dokkum naar Wetsens-Nijewier-Easternijtsjerk en fan Wetsens naar Mitselwier wordt naar voren gehaald! Vanuit de verschillende Verenigingen van Dorpsbelang was daar al meerdere keren naar gevraagd. Op de vrij smalle weg van Dokkum naar deze dorpen is het elke ochtend een drukte van belang met naar de Dokkumer scholen fietsende schooljeugd. Erg veel ruimte krijgen de andere weggebruikers bepaald niet! Er ontstaan daardoor gevaarlijke situaties. Zie de eerste foto!Meester Hazenberg had er zo’n hekel aan, hij kreeg maar geen ruimte van de jeugd!, dat hij al heel vroeg van zijn woonplaats Dokkum naar de Foeke Sjoerds Skoalle fietste: nog voor de schooljeugd op pad ging, was Hazenberg al op school! In later jaren reed juf Fokeline liever over de pas klaargekomen Lauwerssee weg en meed ze de weg Dokkum-Easternijtsjerk omdat de jeugd geregeld gebruikmaakte van deze weg om andere groepen in te halen! Er ontstonden dan gevaarlijke situaties.De aanleg van een fietspad langs de weg Dokkum-Mitselwier zat al in 1983 in het Bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Oostdongeradeel!De kosten worden geraamd op een drie miljoen gulden waarvan de gemeente ongeveer een half miljoen zal moeten bijdragen, de rest is voor de provincie.In februari 1986 stelt de gemeente een krediet van 2,92 miljoen gulden beschikbaar voor de aan te leggen fietspaden. Het heeft echter nog heel wat haken en ogen voordat aan realisering kan worden gedacht. Zo moet er nog met de grondeigenaren gesproken worden over de aankoop van de nodige (bouw)grond. Raadsleden vinden het jammer dat dit niet is meegenomen in de destijds plaatsvindende ruilverkaveling.Weer een jaar later, het is inmiddels januari 1987 heeft de gemeente het bestemmingsplan klaar en wordt het ter inzage gelegd op het gemeentehuis. Tevens is er een voorlichtingsavond in Het Bolwerk gepland. Er zit dus schot in de zaak want de gemeente ‘is druk bezig met de aankoop van de benodigde gronden’! Van deze voorlichtingsavond werd druk gebruik gemaakt en de Nieuwe Dockumer Courant plaatste er een groot artikel over met de alleszeggende foto die ook bovenaan dit venster staat! In november 1989 wordt bekend dat er waarschijnlijk in het voorjaar van 1990 met de aanleg zal worden begonnen. Er is voor meer dan twee ton aan grond ingekocht, maar niet alle grond voor het gedeelte Wetsens-Dokkum is beschikbaar gesteld, er lopen nog bezwaarprocedures. De gemeenteraad wil daarom dat er begonnen zal worden met de gedeelten Wetsens-Easternijtsjerk en Wetsens-Mitselwier waarvoor alles wel aangekocht is. Inderdaad wordt kort na mei 1990 de aanleg van de weg aanbesteed en volgens een foto in de krant van 30 augustus 1990 is er al een heel stuk fietspad gereedgekomen. Trots meldt de redacteur dat er maar liefst 3000 hub beton nodig is voor de gehele aanleg. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat het fietspad Dokkum-Easternijtsjerk (via de Mûnewei) in de loop van 1991 zal zijn geopend. 



Nomineer een onderwerp voor deze dorpscanon