As se kamelen ha wolle, dan krije se dy ek
Achteraan op het bedrijventerrein ’t Oogh staan sinds 2003 de twee grote loodsen van de Firma Van Kammen, met er omheen parkeerruimte voor de grote vracht-, toilet- en patatwagens naast allerlei ander materiaal dat gebruikt moet worden als Van Kammen ‘ergens in het land’ een tent moet opslaan. Kortom alles is hier in het groot aanwezig.Zo is het niet altijd geweest: het begin was erg eenvoudig. De familie Van Kammen woonde toen in Ingwierrum waar Ale van Kammen boerenarbeider was en daarnaast van alles aanpakte om zijn gezin door de tijd te slepen. Zo sprak hij een keer met Taede A. Dijkstra uit Moarre, de grote animator van het kaatsen in deze omgeving (later woonde hij nog in Easternijtsjerk, Ropsterwei 4). Die zei tegen Van Kammen dat die wel met ’drinken en apenuten’ op de kaatsvelden kon staan. Dat liet Van Kammen zich niet tweemaal zeggen. Hij kocht een tent en een bakfiets om die tent mee te vervoeren en steeds vaker verscheen zijn ‘Gezonde Apotheek’ op de kaatsvelden. Zijn broer Fokke van Kammen had een brommer en die sleepte de bakfiets van zijn broer Ale aan een touw mee zodat die wat gemakkelijker de kaatsvelden in de omgeving kon bereiken zonder al te veel te trappen! Later werd er een auto aangeschaft en toen werd de actieradius van ‘De Gezonde Apotheek’ wat ruimer. Yde van Kammen was 13 jaar toen hij in het bedrijf werd opgenomen. De handelswaar was intussen wat uitgebreid want naast de pinda’s, de flessen ‘fris’ en de knakworst maakte hij de opkomst van de patat mee. Daar hebben ze heel wat mee beleefd. Het toppunt was wel de keer dat ze door grote klandizie te weinig patat hadden. Ale van Kammen ging het dorp in, kocht daar bij iemand een tuin vol aardappelen op voorwaarde dat die direct gedold moesten worden. Hij maakte ze ter plekke schoon en ging ermee terug naar het feestterrein. Yde zat onder de toonbank en maakte er met een Tomado-snijer patat van: de hele ‘tuin’ werd die dag verkocht, f 0,25 per puntzakje! Het was wel bikkelen want ’s nachts om drie uur moesten ze al op weg en dan hadden ze rond acht uur ’s morgens de kraam staan en kon de verkoop beginnen. Dat ging door tot een uur of twaalf ’s nachts.Naast het hapje en drankje kwam de verhuur van feesttenten van de grond. Het probleem in het begin was dat ze maar over één tent konden beschikken. Het kwam voor dat een tent die in het ene dorp stond de volgende dag in een ander dorp moest staan. Dan kon het gebeuren dat iemand die in die ene tent op een stoel zat en ging staan, bij terugkomst geen stoel meer vond omdat Van Kammen de stoel had ingeklapt en al op de wagen had gegooid! ’s Nachts moest dan doorgewerkt worden om alles voor het volgende dorp gereed te hebben.Toen Yde van Kammen de zaak van zijn vader had overgenomen, was het eerste wat hij deed omzien naar een betere tent want de oude was lek en daar kreeg hij veel klachten om. Het probleem was echter dat er toen nog geen feesttenten waren, dat was een nieuwe markt, die waren niet te krijgen. Dus moesten ze zelf gemaakt worden! Yde kocht met zijn vrouw Minke een zeilmakerij en begon in een oud schooltje in Ee met het maken van tenten. Een visser uit Groningen, een kennis van zijn vader, was zijn leermeester. Yde moest hem wel elke dag ophalen en weer terugbrengen. Samen met zijn vrouw zijn ze een winterlang bezig geweest, Minke achter de naaimachine en hij het doek maar doorgeven! Rond 1980 had het bedrijf een acht tenten van verschillende formaten. Voor het vervoer zorgden een twintigtal vrachtwagens en karren, want ook de draaimolen van zijn broer Wietse van Kammen gaat vaak mee naar feestvierende dorpen. De grootste tent kon toen bijna 7000 mensen verwerken, want naast de tenten met in totaal bijna 5000 (klap)stoelen, het eten en drinken verzorgde het bedrijf ook vaak de muziek: vrijwel alle bekende bands hebben wel in de Van Kammen-tenten gespeeld.
In maart 1997 bestond het bedrijf Van Kammen tenten en catering 50 jaar en beschikte het over maar liefst 30 tenten van verschillende soorten. Er waren zo’n 20 man in vaste dienst en een tiental losse krachten, daarnaast werd ook vaak gebruik gemaakt van personeel van uitzendbureaus. Het bedrijf leverde ook aan anderen werk op, zoals leveranciers van eten en drinken, maar ook orkesten die via Van Kammen werden ingehuurd. Van de gebruikelijke dorpsfeesten is het bedrijf gegroeid naar steeds grotere publieksmanifestaties omdat het bedrijf allround is: naast tent- en hallenbouw wordt gezorgd voor alle mogelijke hapjes en drankjes tot en met de aankleding van artiesten.Een specialisme van het bedrijf is de podiumbouw. Op de podiums van Van Kammen werden bijvoorbeeld ‘Los Vast, ‘Hollands Glorie’, 'Robert ten Brink', 'Hollandse hits' van Veronica enz. voor de televisie gemaakt. Bands als BZN, Golden Earring en Normaal speelden op podiums van Van Kammen.Er is één ding waar Yde van Kammen ’s nachts van wakker kan liggen: stormwind! Verschillende stormen hebben in het verleden al honderdduizenden euro’s aan schade veroorzaakt !! (Zie de documenten voor enkele voorbeelden)
Maar: As se kamelen ha wolle, dan krije se dy ek !!