Uitgelichte vensters:

Eind november 1985 is er ineens goed nieuws vanuit de gemeente Dongeradeel: de aanleg van een fietspad van Dokkum naar Wetsens-Nijewier-Easternijtsjerk en fan Wetsens naar Mitselwier wordt naar voren gehaald! Vanuit de verschillende Verenigingen van Dorpsbelang was daar al meerdere keren naar gevraagd. Op de vrij smalle weg van Dokkum naar deze dorpen is het elke ochtend een drukte van belang met naar de Dokkumer scholen fietsende schooljeugd. Erg veel ruimte krijgen de andere weggebruikers bepaald niet! Er ontstaan daardoor gevaarlijke situaties. Zie de eerste foto!Meester Hazenberg had er zo’n hekel aan, hij kreeg maar geen ruimte van de jeugd!, dat hij al heel vroeg van zijn woonplaats Dokkum naar de Foeke Sjoerds Skoalle fietste: nog voor de schooljeugd op pad ging, was Hazenberg al op school! In later jaren reed juf Fokeline liever over de pas klaargekomen Lauwerssee weg en meed ze de weg Dokkum-Easternijtsjerk omdat de jeugd geregeld gebruikmaakte van deze weg om andere groepen in te halen! Er ontstonden dan gevaarlijke situaties.De aanleg van een fietspad langs de weg Dokkum-Mitselwier zat al in 1983 in het Bestemmingsplan Buitengebied van de gemeente Oostdongeradeel!De kosten worden geraamd op een drie miljoen gulden waarvan de gemeente ongeveer een half miljoen zal moeten bijdragen, de rest is voor de provincie.In februari 1986 stelt de gemeente een krediet van 2,92 miljoen gulden beschikbaar voor de aan te leggen fietspaden. Het heeft echter nog heel wat haken en ogen voordat aan realisering kan worden gedacht. Zo moet er nog met de grondeigenaren gesproken worden over de aankoop van de nodige (bouw)grond. Raadsleden vinden het jammer dat dit niet is meegenomen in de destijds plaatsvindende ruilverkaveling.Weer een jaar later, het is inmiddels januari 1987 heeft de gemeente het bestemmingsplan klaar en wordt het ter inzage gelegd op het gemeentehuis. Tevens is er een voorlichtingsavond in Het Bolwerk gepland. Er zit dus schot in de zaak want de gemeente ‘is druk bezig met de aankoop van de benodigde gronden’! Van deze voorlichtingsavond werd druk gebruik gemaakt en de Nieuwe Dockumer Courant plaatste er een groot artikel over met de alleszeggende foto die ook bovenaan dit venster staat! In november 1989 wordt bekend dat er waarschijnlijk in het voorjaar van 1990 met de aanleg zal worden begonnen. Er is voor meer dan twee ton aan grond ingekocht, maar niet alle grond voor het gedeelte Wetsens-Dokkum is beschikbaar gesteld, er lopen nog bezwaarprocedures. De gemeenteraad wil daarom dat er begonnen zal worden met de gedeelten Wetsens-Easternijtsjerk en Wetsens-Mitselwier waarvoor alles wel aangekocht is. Inderdaad wordt kort na mei 1990 de aanleg van de weg aanbesteed en volgens een foto in de krant van 30 augustus 1990 is er al een heel stuk fietspad gereedgekomen. Trots meldt de redacteur dat er maar liefst 3000 hub beton nodig is voor de gehele aanleg. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat het fietspad Dokkum-Easternijtsjerk (via de Mûnewei) in de loop van 1991 zal zijn geopend. 

Op 12 juli 1957 vermeldt het Friesch Dagblad de opening van een nieuw kantoor van de Coöperatieve Boerenleenbank ‘Nes (WD) & Omstreken’ aan De Buorren in Oosternijkerk. In een uitgebreid artikel beschrijft Piet Gardenier, volgens hem was het zijn eerste pennevrucht in een krant (er zouden vele volgen want hij schreef veel over culturele gebeurtenissen in de Nieuwe Dockumer Courant) over de opening door burgemeester P. Feitsma uit Sliedrecht. Deze burgemeester was in 1920 de eerste voorzitter van de toen nog in Nes residerende financiële instelling.Piet Gardenier beschrijft lyrisch het bankgebouw en de directe omgeving:‘Wanneer men bovendien nog de omgeving van dit bouwwerk in ogenschouw neemt – zoals: de fraai aangelegde tuin, die een geheel vormt met de pastorietuin, daartegenover de oude kerk en, niet te vergeten, de bruine beuk tussen het bankgebouw en de pastorie – komt tot de conclusie, dat deze nieuwe aanwinst voor het dorp Oosternijkerk een vriendelijk en uitnodigend karakter heeft gekregen. Hoewel dit gebouw al langer dan een jaar geleden betrokken is, heeft het Bestuur en de Raad van Toezicht er goed aan gedaan de officiële opening ervan eerst te doen plaatsvinden op j.l. maandag 8 juli, vooral ook omdat de aanleg van de nieuwe weg door Oosternijkerk kortgeleden is klaargekomen.’De receptie die ter gelegenheid van de officiële opening van het bankgebouw werd gehouden in Café Veldzicht in Metslawier. Volgens Piet Gardenier was de belangstelling teleurstellend al waren er vele bloemstukken bezorgd. Tijdens deze receptie in Mitselwier kon eenieder het bankgebouw in Easternijtsjerk bezichtigen en menigeen maakte gebruik van deze gelegenheid.‘Het moet voor het personeel en de kassier van de Bank in die kantoorruimte prettig werken zijn. Wanneer men naar binnen gaat, komt men in een wachthal waar langs de muren houten banken zijn geplaatst. De wandversiering bestaat uit schilderwerken van Jo Rispens uit Nes (WD), die hier exposeert. In deze wachthal zit een rode en een gele deur, die respectievelijk uitkomt op het kantoor en de bestuurskamer. Het kantoor is bijzonder licht, zowel door de kleur als door de twee grote ramen. Het meubilair van deze ruimte is geheel van staal. De bestuurskamer heeft houten meubelen.’ ’s Avonds vond de officiële overdracht van de sleutel plaats waarna er weer in Café Veldzicht een bijeenkomst van genodigden was; vele sprekers voerden daar het woord. ‘De ‘bouwheer’Ir. J.J.M. Vegter uit Leeuwarden, sprak woorden van dank tot de aannemer en de heren J(elle) Walda en B(ote) Kooistra voor het voortreffelijke werk dat zij tijdens de bouw hadden verricht. Door de wegverbetering is de kern van het dorp Oosternijkerk als het ware opengelegd. Vroeger had elke bewoner een eigen terrein, dat hij door behoorlijke omheining beschermde tegen allerlei invloeden van buiten. Nu is dat anders geworden. Het gebouw van de Boerenleenbank heeft zich hierbij aangesloten; door zijn vriendelijk en open karakter beantwoordt het volkomen aan het doel waarvoor het gebouwd is: gereed om eenieder te ontvangen.’ Bewoners van het woongedeelte in het bankgebouw:1956 tot 1965        Gerrit Gardenier1965 tot 1981        Piet Gardenier en vrouw Dicky Klapwijk1982 tot 1992        Sjouke van der GaliënNa september 1993 is het woongedeelte in gebruik als wacht- en spreekkamer voor de huisartsen uit Ternaard. Het kantoorgedeelte blijft dan in gebruik als bankgebouw. Sinds ??? bewoont Klaas Dijkstra met zijn gezin het gehele voormalige Bankgebouw.

As se kamelen ha wolle, dan krije se dy ek Achteraan op het bedrijventerrein ’t Oogh staan sinds 2003 de twee grote loodsen van de Firma Van Kammen, met er omheen parkeerruimte voor de grote vracht-, toilet- en patatwagens naast allerlei ander materiaal dat gebruikt moet worden als Van Kammen ‘ergens in het land’ een tent moet opslaan. Kortom alles is hier in het groot aanwezig.Zo is het niet altijd geweest: het begin was erg eenvoudig. De familie Van Kammen woonde toen in Ingwierrum waar Ale van Kammen boerenarbeider was en daarnaast van alles aanpakte om zijn gezin door de tijd te slepen. Zo sprak hij een keer met Taede A. Dijkstra uit Moarre, de grote animator van het kaatsen in deze omgeving (later woonde hij nog in Easternijtsjerk, Ropsterwei 4). Die zei tegen Van Kammen dat die wel met ’drinken en apenuten’ op de kaatsvelden kon staan. Dat liet Van Kammen zich niet tweemaal zeggen. Hij kocht een tent en een bakfiets om die tent mee te vervoeren en steeds vaker verscheen zijn ‘Gezonde Apotheek’ op de kaatsvelden. Zijn broer Fokke van Kammen had een brommer en die sleepte de bakfiets van zijn broer Ale aan een touw mee zodat die wat gemakkelijker de kaatsvelden in de omgeving kon bereiken zonder al te veel te trappen! Later werd er een auto aangeschaft en toen werd de actieradius van ‘De Gezonde Apotheek’ wat ruimer. Yde van Kammen was 13 jaar toen hij in het bedrijf werd opgenomen. De handelswaar was intussen wat uitgebreid want naast de pinda’s, de flessen ‘fris’ en de knakworst maakte hij de opkomst van de patat mee. Daar hebben ze heel wat mee beleefd. Het toppunt was wel de keer dat ze door grote klandizie te weinig patat hadden. Ale van Kammen ging het dorp in, kocht daar bij iemand een tuin vol aardappelen op voorwaarde dat die direct gedold moesten worden. Hij maakte ze ter plekke schoon en ging ermee terug naar het feestterrein. Yde zat onder de toonbank en maakte er met een Tomado-snijer patat van: de hele ‘tuin’ werd die dag verkocht, f 0,25 per puntzakje! Het was wel bikkelen want ’s nachts om drie uur moesten ze al op weg en dan hadden ze rond acht uur ’s morgens de kraam staan en kon de verkoop beginnen. Dat ging door tot een uur of twaalf ’s nachts.Naast het hapje en drankje kwam de verhuur van feesttenten van de grond. Het probleem in het begin was dat ze maar over één tent konden beschikken. Het kwam voor dat een tent die in het ene dorp stond de volgende dag in een ander dorp moest staan. Dan kon het gebeuren dat iemand die in die ene tent op een stoel zat en ging staan, bij terugkomst geen stoel meer vond omdat Van Kammen de stoel had ingeklapt en al op de wagen had gegooid! ’s Nachts moest dan doorgewerkt worden om alles voor het volgende dorp gereed te hebben.Toen Yde van Kammen de zaak van zijn vader had overgenomen, was het eerste wat hij deed omzien naar een betere tent want de oude was lek en daar kreeg hij veel klachten om. Het probleem was echter dat er toen nog geen feesttenten waren, dat was een nieuwe markt, die waren niet te krijgen. Dus moesten ze zelf gemaakt worden! Yde kocht met zijn vrouw Minke een zeilmakerij en begon in een oud schooltje in Ee met het maken van tenten. Een visser uit Groningen, een kennis van zijn vader, was zijn leermeester. Yde moest hem wel elke dag ophalen en weer terugbrengen. Samen met zijn vrouw zijn ze een winterlang bezig geweest, Minke achter de naaimachine en hij het doek maar doorgeven! Rond 1980 had het bedrijf een acht tenten van verschillende formaten. Voor het vervoer zorgden een twintigtal vrachtwagens en karren, want ook de draaimolen van zijn broer Wietse van Kammen gaat vaak mee naar feestvierende dorpen. De grootste tent kon toen bijna 7000 mensen verwerken, want naast de tenten met in totaal bijna 5000 (klap)stoelen, het eten en drinken verzorgde het bedrijf ook vaak de muziek: vrijwel alle bekende bands hebben wel in de Van Kammen-tenten gespeeld. In maart 1997 bestond het bedrijf Van Kammen tenten en catering 50 jaar en beschikte het over maar liefst 30 tenten van verschillende soorten. Er waren zo’n 20 man in vaste dienst en een tiental losse krachten, daarnaast werd ook vaak gebruik gemaakt van personeel van uitzendbureaus. Het bedrijf leverde ook aan anderen werk op, zoals leveranciers van eten en drinken, maar ook orkesten die via Van Kammen werden ingehuurd. Van de gebruikelijke dorpsfeesten is het bedrijf gegroeid naar steeds grotere publieksmanifestaties omdat het bedrijf allround is: naast tent- en hallenbouw wordt gezorgd voor alle mogelijke hapjes en drankjes tot en met de aankleding van artiesten.Een specialisme van het bedrijf is de podiumbouw. Op de podiums van Van Kammen werden bijvoorbeeld ‘Los Vast, ‘Hollands Glorie’, 'Robert ten Brink', 'Hollandse hits' van Veronica enz. voor de televisie gemaakt. Bands als BZN, Golden Earring en Normaal speelden op podiums van Van Kammen.Er is één ding waar Yde van Kammen ’s nachts van wakker kan liggen: stormwind! Verschillende stormen hebben in het verleden al honderdduizenden euro’s aan schade veroorzaakt !! (Zie de documenten voor enkele voorbeelden) Maar: As se kamelen ha wolle, dan krije se dy ek !!



Nomineer een onderwerp voor deze dorpscanon